Ravintolamaailman kilpailu on armotonta, ja heikoimmat yksilöt nokitaan laudalta alas nopeasti. Menestyvän ravintolan ja yökerhon reseptiin ei riitä ainoastaan hyvän liikeidean omaaminen. Menestyksen takaa löytyy useita osa-alueita, joiden tulee olla kunnossa, jotta ravintola voi porskuttaa voitokkaasti eteenpäin. Hyvä idea, jonka päälle lähteä rakentamaan toimivaa kokonaisuutta, on tietysti tärkeä pohja.

Ravintolan tarvikkeet ja varustelu

Hyvän liikeidean muuttamiseksi tuottoisaksi bisnekseksi tarvitaan tehokasta työympäristöä. Aikaa ei pitäisi joutua suotta hukkamaan yksinkertaisiin arjen toimenpiteisiin, vaan kaikki mahdollinen aika olisi hyvä saada vapautettua asiakkaiden toiveiden kuuntelemiseen ja toteuttamiseen sekä toiminnan kehittämiseen. Yksi olennainen osa toimivaa ravintolaympäristöä on kassan sujuvuuden varmistus. Maksujärjestelmä tehokkaaseen toimintaan on mahdollisimman pitkälle automatisoitu, ja se auttaa palvelun nopeuttamisessa.

Sen lisäksi ravintolan sisäiseen rakenteeseen tulisi kuulua hyvin toimiva tilausketju. Tarjoilijoiden ja keittiön välisen kommunikoinnin on sujuttava ongelmitta ja ilman keskeytyksiä. Hidas palvelu ja asiakkaiden nälkäisenä odotuttaminen ovat syitä, jotka saavat asiakkaat välttelemään ravintolaasi. Ravintola-alasta puhuttaessa ympäristön ei tule olla vain tehokas ja käytännöllinen, vaan sen tulee olla myös kaunis ja viihtyisä.

Henkilökunta on ravintolan sydän

Ravintolan tai yökerhon henkilökunnan jäsenet ovat yrityksen kasvot asiakkaille. He ovat se ensimmäinen linja, joka kohtaa asiakkaan. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että henkilökunta valitaan huolella, ja löydetyistä helmistä pidetään kiinni tiukasti. Usein yrittäjät tekevät sen virheen, että kuvittelevat jokaisen henkilökunnan jäsenen työskentelevän automaattisesti samalla intensiteetillä ja palolla kuin yrittäjä itse.

Tämä on kuitenkin illuusiota, sillä loppujen lopuksi palkatulle henkilökunnalle on kuitenkin kyseessä vain työpaikka. On yrittäjän tehtävä luoda työpaikasta sellainen, että hyvät tekijät eivät halua lähteä etsimään muuta. Valittu henkilökunta on lähtökohtaisesti ammattitaitosta ja koulutettua, mutta yrittäjän tehtäviin kuuluu myös henkilökunnan taitojen ja tietojen hiominen juuri hänen yrityksensä käyttöön sopiviksi.

Mitä hyvältä johtajalta tarvitaan?

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, on itse yrittäjä. Vaikka ravintolan työympäristö olisi kunnossa ja henkilökunta huippuunsa hiottua, jos johto ei toimi, ei toiminta tule kantamaan pitkälle. Yrittäjän pitääkin osata tunnistaa omat heikkoutensa sekä vahvuutensa ja tarpeen mukaan ympäröidä itsensä ihmisillä, jotka täydentävät hänen omia puutteitaan. Vain myöntämällä omat kehityksen paikat voidaan luoda oikeasti toimiva kokonaisuus.